Трилогията от четирилогията (Джонатан Страуд)
Трябваше да напиша това много, много отдавна, но чак сега някак си успях да наредя мислите си и да сформирам своето искрено мнение.
А още повече и след като прочетох първата книга два пъти. И дори втория път се смях още повече на бележките под линия.


Джоната Страуд има изключителен стил за автор, за писател изобщо, започвайки със задълбаването в окултното, кръгът с руните, свещи, тамян, розмарин, книгата със заклинания, тайнственият младеж в съседния призоваващ кръг...появата на демона в дим и сяра. Ужас. Друг път, само така изглежда, докато читателят не се запознае с Бартимеус. Демон на 5000 години, призован за първи път в Шумер, служил за първи път на Гилгамеш, на Соломон, на Нефертити, на Рамзес, на Птолемей, а от там насетне и на още дузина учени, изобретатели, архитекти, строители, хубожници...всякакви, всякакъв вид магьсоници. Самият смят обаче, самата магия е предназначена за определени хора, Страуд идеално добре подбира разделението на йерархия между магьосници и обикновени, между обикновени хора и хора-устойчиви на магията, защото има и такива като последните и те се явяват особено интересни не само за джиновете, за самите демони, но и за магьсониците в последствие. Защото именно магьосниците дори не знаят, че от как свят светува има и такива хора, рядкост, но ги има и Бартимеус по-късно разкрива, че колкото повече такива хора се раждат, толкова по-сигурно е падението на магическата империя...защото това се е случвало и преди...винаги, всеки път, когато някой властен се издигне със своето царство, със своята нова империя - тя пада, благодарение на устойчивите.

Тази въпросна трета книга обхваща една много голяма част от миналото на Бартимеус, където се разбира защо той предпочита един точно определен образ, в който да се превъплащава, защо той се държи по определен начин в зависимост от тези ,пред които стои, дори и да са хора, които мрази, проклети магьсоници, по негово мнение. А самият Бартимеус е едно магическо същество, джин, който може да приеме всякакъв образ, но е окован към света на хората с призоваващи кръгове и заклинания и е длъжен да служи на магьосниците, докато не бъде освободен или не намери начин да се освободи. Той е едно арогантно, саркастично, грубо и дори понякога брутално момче, нищо че е на няколко хилядолетия, реално представлява "побойникът от училище", но пази живота си, тоест същността си и често бяга от свадите, способен е, силен е, дори могъщ, но...някак си в определени моменти изглежда така, сякаш е страхлив или дори, че не обича да води битки, че не обича лудостта на магьосниците и войната. Не, той наистина мрази войната, дори го казва на няколко места. Бартимеус е и същевременно много забавен и приятен персонаж, демон със собствена воля и маниери, със свои собствени предпочитания, и един невероятен нрав, който трудно може да бъде описан, ако не бъде прочетен...Този негов нрав се отличава доста и в бележките под линия, които Джонатан Стауд дава почти постоняно, те са силно хумористични и подсказват парчета от историята, от истинската история, за истински личности и събития, с които си е имал работа Бартимеус. В това число ще спомена ,че една част от сюжета се разказва от първо лице, тоест през погледа на Бартимеус и той го описва така, сякаш пише дневник или разказва на слушателите, в случая митателите, своята история за времето в Английската империя, в Лондон с магьсониците.
Образите, които срещаме, освен Бартимеус са на първо място онова момченце, което го призовава в началото на "Амулета на Самарканд", назовава го с истинското му име и го праща да открадне Амулета, но в последствие Бартимеус научава негоовото рожденно име, което е трябвало отдавна да бъде заравено, за да не го ползват бъдещите му врагове срещу него самия. Примерът е много отчетлив, Бартимеус го представя особено красноречиво, изричайки "Натаниел" всеки път, когато дванайсетгодишното дете се опита да нарани джина с магия, да го накаже заради неподчинението му, но ефектът е обратен...буквално.
Е, двамата в крайна сметка склюват договор, дават си определени обещания и така поддържат някакъв вид противно-приятелски отношения, казано между тях си, но се и уважават, колкото и да се обиждат и нагрубяват взаимно, колкото и да се надсмива Бартимеус на младия вече Джон Мандрейк. Краят на третата книга е доказателство за...може би именно за тяхното уважение и приятелство. Типично. Господар-слуга. Същото, което Птолемей е сторил за Бартимеус, прави и Натаниел.

Не знам какво повече бих могла да кажа за Трилогията за Бартимеус. Три книги, които разказват за джина Бартимеус и неговите приклйчения, за неговия млад господар Джон Мандрейк (Натаниел) и за упоритата, настойчива Кити, в чието лице Бартимеус открива човек, какъвто до сега не есрещал никога, обикновено човешко момиче, което печели неговото пълно уважение само от един разговор.
Книгата е поставена в юношеска литература, но убийте ме, смятам, че може да бъде и ще бъде четена дори и от хора на над четиридесет. А може би дори и на повече...
Джоната Страуд е автор от висока класа, автор, който успя да ме плени със стила, разказа, описанието и неверотяните си идеи, с образите на героите и атмосферата на войни и фестивали.
Вярно е ,че в един от образите, с които Бартимеус си има работа е някак си прототип на Натаниел, но неговия характер е замъглен и не толкова пъстър, колкото на Бартимеус...Всичко в него заслъща и книгата, дори и писана в последствие, след обещание на Страуд, че повече няма да пише по тази поредица, е истински шедьовър.
Коментари
Публикуване на коментар