~ "Добре дошъл, читателю,
в моето малко книжно място.
Сподели ми своето мнение, книжни приятелю..." ~

2011-06-24

“Книгите написани от автори любители, трябва да се

четат от читатели-професионалисти”

Б. Переслегин



Вие сте написали най-страхотната книга в света. Поне във вашите очи. И в очите на майка ви, която от както я чете ви прави всяка сутрин баница. Цялата рода също я хареса и се решава, че това твърдо трябва да се издаде, за да видят всички колко сте велик.

Предстои ви първа среща с издател.

Как да представим книгата си пред него?

Много време се чудех на оплакванията на различни работодатели, че хората не са се научили да се представят добре на интервю за работа – нито подготвени документи, нито готовност за разговор.

Гугъл ни извежда начело в списъка при търсене на „издаване на книга” и това ни донася купища запитвания. Оформят се три основни варианта:

- Плахо писмо от типа „Аз написах роман. Имате ли интерес да го издадете”. С вариации до „авторката е завършила Оксфорд и е подготвила за издаване вече четири романа..”

- Огромен няколко мегабайтов файл, пратен по мейла или на CD /в последния случай донесено и лично/

- И по-рядко случващия се, но по-екзотичен - няколко папки с разпечатки тръснати на бюрото.

Какво се случва с така изпратените материали – почти нищо! „Времето е пари” е актуален девиз и става все по-актуален. Дори и в издателствата, където имат специално назначени хора за целта, рядко възлагат да се анализира непроверен роман.

Какъв е правилния подход?

„По-дрехите посрещат” не е само стара народна приказка. Някога, в зората на демокрацията, известни рекламист Жак Сегела беше изненадал новите лидери на СДС с обясненията, че за няколкото минути на телевизионния екран, хората няма да оценят колко са умни, а как са облечени и как изглеждат.

Когато желаете да привлечете вниманието на някой издател, се водете от същите принципи. Помислете за книгата, която сте написали, като за стока, която трябва да продадете и то на опитен краставичар.

Подгответе рекламни материали за написания текст. На вашето писмо, ще бъдат отделени средно то три до пет минути първоначално. Напишете въвеждащ текст, който да привлече интереса за това кратко време.

Резюме на текста

Кратко резюме на случващото се в книгата – в рамките на страница. Не е важно да е пълно – ВАЖНО Е ДА Е ЗАИНТРИГУВАЩО. Мислете за него, като текста който се слага на гърба на книгата – трябва да я продаде за краткото време, което се отделя за прочитането му.

Синопсис

Този термин се използва в няколко значения, в зависимост от типа на произведението, но най-общо значи описание на действието. Тук вече може да се прострете до няколко страници. Щом са стигнали до него, явно резюмето ви ги е заинтересувало. В синопсиса трябва да опишете как се развива действието, сюжетните линии, завръзки, развръзки. От синопсиса един издател ще разбере доколко можете да развивате сюжетни линии и да управлявате героите си. Дали претрупвате нещата и често и вие самите не знаете кога и какво се случва или обратното, сюжета е толкова плосък, че не се случва почти нищо.

Описание на героите/архетипи

Кратки, до страница, описания на героите в книгата – външност, характер, действия. Речников фонд и използвани изрази – няма нищо по-глупаво от книга, в която всички герои говорят еднакво.

Всичко това в рамките общо на пет-шест странички – времето е пари, а за разлика от броя на издателствата, броя на пишещите се увеличава многократно. Само за 2007 са издадени над 15 000 български книги. Книгоиздаването е невероятно конкурентен пазар. „Хубавата книга само ще си намери читателя/издателя” е много остарял израз – в момента печелят пробивните, а не талантливите.

Не забравяйте и творческата си биография. Няма нужда да описвате къде и какво сте учили и да си изброявате всички сертификати – ако това определяше качеството на написания текст, компютрите щяха да са най-добрите.

Пишете за интересите си. Примерно – „интересувам се от история, за да напиша този роман в продължение на години четох източници в Народна библиотека”. Посочете получени награди /не е важно дали са първи, важно е че някой някъде ви е забелязал/.

Напишете и за харесвани книги/автори. Така от една страна издателя ще разбере, че не сте чел само себе си /често явление в последните години за жалост/ и ще придобие някаква представа за литературните стилове, които харесвате, а вероятно и подражавате.

Вероятно ще срещнете много откази. Особено ако това ви е първа книга, но сте решили за задминете по обем и брой герои „Колелото на времето”. Вероятно първата ви книга може и да не бъде издадена, особено за сметка на издателството.

Но докато подготвяте гореописаните документи, то сами ще научите много за книгата, която сте написали. А ако сте ги написали добре, определено в издателството ще се заинтересуват да в прочетат поне романа и да ви отделят време да поговорят с вас за предимствата и недостатъците му.


Автор:
bukvite

0 коментара:

Публикуване на коментар

translate

*

*

Формуляр за връзка

Име

Имейл *

Съобщение *