"Илиада" на Омир, първа песен - анализ
“Илиада” на Омир е епическа поема на най- високо ниво от познатия ни Троянския митологичен цикъл. Чрез личната съдба на героите, Омир говори за образа на воина. Представени като племенни военни вождове, героите представят най- доброто, най- същественото от идеала за честта и достойнството на воини, но едновременно с това са носители и притежатели на най- обикновени човешки слабости.
Големият конфликт между Агамемнон и Ахил е реално последствие от човешките взаимоотношения, предизвикали нехармоничност в нравствените закони на родовата и междуплеменната ценност. Светът на боговете и смъртните се оказва еднакво замесен в проблемите, за които разказва Омир. Свадата между двамата воини има скрит смисъл. Агамемнон е върховен вожд на гърците, Ахил пък е най-силният воин. Отнемането на Бризеида от Ахил е грубо посегателство върху неговото достойнство като воин, нарушение на нормите за морал, според който отредената плячка или жертва е признание за заслугите в битката. В образа на Ахил е представен бранителя на реда в обществото, защитника на равенството и разпределението на благата според заслугите, а не според общественото положение. Гневът му, предизвикан от несправедливата постъпка на бъдещия му противник Агамемнон, и отказът му от участие в боя,са в основата на завръзка на поемата.
Омир успява да разкрие разликите в мотивация на гнева у цар Агамемнон и вожда Ахил. И в двамата герои се наблюдава божествената сила на гнева, но първопричината за него е различна. Агамемнон не зачита не само бащината молба на жреца Хриз, но и законите на така нареченото “общо благо”и справедливата подялба на отвоюваните богатства. Той се изправя срещу нравствените закони на родовата общност, застава на пътя между човека и божествената сила на Олимп, незачитайки желанията на жреца Хриз. “Огнен” е гневът на Агамемнон както “огнените” смъртоносни стрели в стана на ахейците, изпратени от разгневения бог Аполон. Агамемнон трябва да бъде наказан за грозното си разрушително желание към властта и богатствата. По този начин Омир навлиза в човешката душа, в която бушуват страсти и чувства, показващи силата и слабостта на хората.
За да бъде изразен най- точно идеалът за истински герой, духовно и физически красив, срещу Агамемнон се изправя Ахил- получовек, полубог. Той е връзката между света на хората и света на боговете, той проявява две отличителни черти- човешки слабости и божествен разум при решаване на спора с Агамемнон. Ахил е “бързоног и божествен”. Гневът му е страшен и разрушителен, а обидата нанесена от Агамемнон, с несправедливото отнемане на Бризеида, е неизмерима и непростима. Посегнато е на достойнството и честта му на герой с безсмъртна слава. Слава, която получава с цената от рисковете на живота си.
Конфликтът между Ахил и Агамемнон предизвиква също и спор между божествените представители на Олимп. Налице е пълно разделение, както в човешкия, така и в божествения свят.
Ахил е спрян в разгара на отмъщението си от Хера и Атина Палада, но самото разрушително деяние ще бъде извършено от Гръмовержеца Зевс, дал обещание пред майката на Ахил да накаже данайците. Боговете се намесват, отмъщавайки за обидата към Ахил, най-достойният воин сред ахейците. Несправедливо са наказани и хиляди невинни хора, намерили смъртта си пред стените на Троя. Желанията и страстите на боговете и хората пречат да се възстанови нарушената хармония в общите взаимоотношения. Военният конфликт става все по- дълбок, враждата между двамата герои –също. Мирът се отдалечава все повече и повече, а войната взима нови жертви все повече и повече.
В Първа песен на “Илиада” Омир не само въвежда и представя ясно темата за гнева и отмъщението, но поставя на преден план и проблема за войната и мира, който носи противоречия за смисъла и целите на човешкия живот.
Големият конфликт между Агамемнон и Ахил е реално последствие от човешките взаимоотношения, предизвикали нехармоничност в нравствените закони на родовата и междуплеменната ценност. Светът на боговете и смъртните се оказва еднакво замесен в проблемите, за които разказва Омир. Свадата между двамата воини има скрит смисъл. Агамемнон е върховен вожд на гърците, Ахил пък е най-силният воин. Отнемането на Бризеида от Ахил е грубо посегателство върху неговото достойнство като воин, нарушение на нормите за морал, според който отредената плячка или жертва е признание за заслугите в битката. В образа на Ахил е представен бранителя на реда в обществото, защитника на равенството и разпределението на благата според заслугите, а не според общественото положение. Гневът му, предизвикан от несправедливата постъпка на бъдещия му противник Агамемнон, и отказът му от участие в боя,са в основата на завръзка на поемата.
Омир успява да разкрие разликите в мотивация на гнева у цар Агамемнон и вожда Ахил. И в двамата герои се наблюдава божествената сила на гнева, но първопричината за него е различна. Агамемнон не зачита не само бащината молба на жреца Хриз, но и законите на така нареченото “общо благо”и справедливата подялба на отвоюваните богатства. Той се изправя срещу нравствените закони на родовата общност, застава на пътя между човека и божествената сила на Олимп, незачитайки желанията на жреца Хриз. “Огнен” е гневът на Агамемнон както “огнените” смъртоносни стрели в стана на ахейците, изпратени от разгневения бог Аполон. Агамемнон трябва да бъде наказан за грозното си разрушително желание към властта и богатствата. По този начин Омир навлиза в човешката душа, в която бушуват страсти и чувства, показващи силата и слабостта на хората.
За да бъде изразен най- точно идеалът за истински герой, духовно и физически красив, срещу Агамемнон се изправя Ахил- получовек, полубог. Той е връзката между света на хората и света на боговете, той проявява две отличителни черти- човешки слабости и божествен разум при решаване на спора с Агамемнон. Ахил е “бързоног и божествен”. Гневът му е страшен и разрушителен, а обидата нанесена от Агамемнон, с несправедливото отнемане на Бризеида, е неизмерима и непростима. Посегнато е на достойнството и честта му на герой с безсмъртна слава. Слава, която получава с цената от рисковете на живота си.
Конфликтът между Ахил и Агамемнон предизвиква също и спор между божествените представители на Олимп. Налице е пълно разделение, както в човешкия, така и в божествения свят.
Ахил е спрян в разгара на отмъщението си от Хера и Атина Палада, но самото разрушително деяние ще бъде извършено от Гръмовержеца Зевс, дал обещание пред майката на Ахил да накаже данайците. Боговете се намесват, отмъщавайки за обидата към Ахил, най-достойният воин сред ахейците. Несправедливо са наказани и хиляди невинни хора, намерили смъртта си пред стените на Троя. Желанията и страстите на боговете и хората пречат да се възстанови нарушената хармония в общите взаимоотношения. Военният конфликт става все по- дълбок, враждата между двамата герои –също. Мирът се отдалечава все повече и повече, а войната взима нови жертви все повече и повече.
В Първа песен на “Илиада” Омир не само въвежда и представя ясно темата за гнева и отмъщението, но поставя на преден план и проблема за войната и мира, който носи противоречия за смисъла и целите на човешкия живот.
mn hubavo
ОтговорИзтриванедобро е!
ОтговорИзтриване4eti stoqne 4eti
ОтговорИзтриванеsuper c(:
ОтговорИзтриванеМного еднакви анализи в нета...
ОтговорИзтриванеstaaa
Изтриванеbiva go
ОтговорИзтриванеамииииии става
ОтговорИзтриванеaahh krasnorethieto,inathe ty za tva the mi pomognahte da vidq kvo traa da napisha na tva klasnoto.
ОтговорИзтриванеДобро е, на мен много ми помогна.
ОтговорИзтриване.ангомоп им огонм нем ан ,е орбоД
ОтговорИзтриване