"В крайна сметка гумата не е най-важна, най-важни са мехурчетата" и силата на приятелството и обичта в "Злато от Загрей" на Весела Фламбурари

 За някои книги мога да пиша от раз, за други ми се пише, но не намирам подходящите думи, а има и такива, за които просто не ми се занимава...Е, "Злато от Загрей" на вълшебницата Весела Фламбурари не попада в никоя от тези мои лични категории. Тя попада в специална категория, книгите, в която попадат, са тези, за които думи имам, но са толкова много, че ми трябва време, за да ги събера на едно място.
Този малък фантазиен роман - "Злато от Загрей" (Кибеа, 2024), - започва с пътешествието на едно момче с велосипед в планината, спукало гума, попаднало в буря, приютено за малко...уж...от двама възрастни, грижещи се за буйно момиче и нейното мъничко братче.
И в последствие се озовават в Долната Земя, защото балансът на света е нарушен и само трите деца могат да го възстановят.  
Един мъничък съвет от мен - нека се има предвид, че началото на този роман е много различно и интригуващо, започвайки с малко информация за героите, - не е проблем и да се запознаете с тях предварително, но мисля си, че ще е още по-интересно да преминете към четенето направо от първата част, 11 страничка.

Казвам това, защото героите не са обикновени герои, а дори са много специални и важни, носещи кармата на отминали ери, изтъкани от легенди и митове, истории, чиято истина ги дели една река...а мостчето може да бъде детско плетено одеалце.
Весела е вълшебница, писала съм и съм го казвала и друг път, освен че обичам Мина и романите за малката магьосница, обичам и винаги се сещам за „Майска нощ с феята-кандилка“ и „Майстори на феи“ - две книжки, напълно подходящи за деца, дори и от най-малките, но носещи и много поуки за възрастните. 
В "Злото от Загрей" вълшебството струи от всяка страница, изплува от всяко изречение и се завихря около съзнанието, около всичко съществуващо, превръщайки се сякаш в реалност, докато страниците се отмятат една по една. Чете се бързо, с едно придихание, с едно мигване на окото и събитията се случват, плавно, но ярко и ясно, без излишни описания, без натруфени изрази, без наслояване на текст, за да се запълни сюжета. Сюжетът си се пълни от самосебе си и изпръстря с причудливите си създания и същества, с цели народи и техните обичаи. 
В един момент си помислих, че историята е толкова богата и тези 180 страници няма да са достатъчни, но Весела съвсем умело е създала тази своя история, описала е и е изградила всичко, че не усетих кога започнах и кога завърших от корица до корица (два пъти).С огромно удоволствие бих я прочела и трети път, просто защото не мога да се наситя. 
Панчо и Меда са ми толкова забавни със своите дразги, недоволствата си един към друг, но и чувството, че не могат един без друг да намерят монетите и да върнат откраднатото и отвлеченото. Бримо пък е толкова очарователно малко детенце, същинско слънчице! Играчките му пък са най- интересните и забавни живи предмети, на които може да се попадне във фантазийна история.
Имаме срещи с гугери, папугерчета, хали, русалии, богини и богове, титани, гигантски пчели с пухкави дупета, велики ветрове...змейове! 
О, богатство!
Нека се има предвид и това, че в романа е засегната темата за смъртта, за истинската такава - насилствена или нелепа, и то не веднъж. Затова и бих определила вързастта за четене не като в предишни книги на  Весела Фламбурари, само за деца -тук има разширение на обхвата към деца и юноши, тинейджъри и израстващи, все още търсещи себе си. Отбелязани са и нечестивите сделки, нелегалната търговия, кражбата, измамата, ламтенето за богатство...
И има забава, смях и шеги, сравнения, които са си точно на мястото и са уникални единствено и само за Весела като писател. 
Трябва да призная, че ми трябваше малко време, за да си събера мислите по книгата, пък и искам да отбележа колко невероятни са илюстрациите на Петър Станимиров - толкова реалистични и разкошни.
Самото оформление носи удоволствие - съшитата корица, не просто лепена, плътната бяла хартия, красивият шрифт, интересното номериране на страниците и мъничките детайли в отделните части. Истинско удоволствие за ценителите на красивите книги.

Нещо за идеите и темите в романа от авторката:
Освен за приятелството, любовта, отговорността към другите, смисъла на живота и в съответствие с вярата на древните траки – в безсмъртието, в романа е засегната и една тема, която често е табу за детско-юношеските романи. Това е темата за смъртта. Как приемаме смъртта и как се страхуваме от нея.
Но най-вече в романа се разглежда желанието за творческо безсмъртие. Ако го искаш, трябва да воюваш за него във всеки нов ден. Уникалното за всеки човешки живот творчество може да има най-различни проявления и всеки трябва да намери своето, ако иска да остави поне мъничка следа след себе си. 

Нещо за световете в книгата:
Първи е нашият свят: представен предимно с планината, скритото село Горен Загрей, град Мюнхен (Германия), както и една богаташка вила около Мюнхен.

Втори е вълшебният свят, в който се намира град Долен Загрей (тогава градовете не са били големи) – процъфтяващ древнотракийски планински град. Той е нещо като планинска столица на древнотракийско царство (подобно на града, открит на Кози грамади). Планината, в която е разположен градът, е много магична и населена с вълшебни същества. В нея има дори златна мина (планинските траки са се занимавали предимно с рударство, животновъдство и пчеларство). В селищата има и работилници – за злато, за керамика и др.

" Има сакрални места в България, в които са открити прекрасни древнотракийски артефакти. Тайнственото присъствие на тези места ме запали да напиша фентъзи роман, който да е създаден върху древнотракийски мит – мита за Загрей (познат от гръцката митология като Дионисос). Всъщност историята ми почива колкото на мита за Загрей, толкова и на старите митове за Богинята майка и вярата на траките в безсмъртието." - Весела Фламбурари

А сега следва и това, за което предупредих малко по-горе - първите страници на романа дават информация за героите, която и аз ще напиша, защото тези герои...просто трябва да се запознаете с тях на всяка цена.

Главните герои от романа са трима: Меда, Панчо и Бримо. Те са призовани да оправят нарушения баланс между световете.

Майката на Меда и Бримо – Мара, е самата Богиня майка (защото всяка майка си е богиня майка). Името ѝ се превръща в кошмар за иманярите и техните босове у нас и в чужбина. Когато е с децата си, косата ѝ е дълга, черна и прекрасна, но когато се изправя срещу своите убийци, косата ѝ става от змии (прилича на Горгона Медуза, но при траките тези жени със змии са красиви).

Меда е нещо средно между амазонка и горска нимфа. Като всяко момиче, тя е бъдещото лице на Богинята майка (нали е дъщеря на Мара).

Малкият Бримо, заедно със своите играчки, е превъплъщение на самия бог Загрей (Бримо е син на Мара). Играчките са важни – те са част от оригиналния мит и оживяват във вълшебния свят. Затова има едно говорещо жабче, една жива шишарка, едно огледално момиче и едно живо бебешко вълнено одеялце. Това са и истинските играчки на детето бог от мита. 

Ето го и Панчо: Панчо е сложен герой. Всъщност той е бог Пан, но в най-стария му и тракийски образ. Думата пан означава вселена, свят. Пан е планински бог, който в най-ранното си появяване се асоциира отново с богинята майка (в случая с тракийското име Рея/Рез). Определено е по-стар от олимпийците и в началото не е бил в образа на половин коза, а съвсем нормално момче. Покровител е на пастирите, стадата, пчеларите и рибарите – благ бог, който защитава равновесието между природата и човека като част от нея.

Винаги си търси женската половинка и се влюбва всеотдайно (после гърците и римляните го правят вечен любовник). Освен всичко е бог на уменията да подчиняваш Вселената/света/природата. Тоест бил е бог, който може да придобива различни умения, и бог, който се учи, а това е важно за историята ми. (Обикновено Пан се свързва и със свиренето на свирка, но моят Панчо си има само звънче.)

Колелото на Панчо се превръща в две кончета във вълшебната страна. Защото ме увериха, че в едно добро колело наистина има малко повече от два коня (както в колите).

Борей е северният вятър, а Зефир – южният. В Долен Загрей те са си ветрове, а не хора.

Гипсовите глави са фюркосите (титаните) в историята (според мита – с намазани с гипс лица). Те са лошите както в мита, така и при мен. Гипсовите глави всъщност са хората, убили Мара. Например Жеко Царя е първата гипсова глава, която ще се появи да преследва децата. Ще има още две гипсови глави: 30-годишният софийски бос е вторият, и накрая ще станат трима с най-големия мафиотски бос от Мюнхен.

Мара е била пазителка на двете златни монети. Нарушаването на баланса между световете става, когато Мара е убита, за да ѝ вземат монетите.

Авторката: 

Весела Николова Фламбурари е родена на 17 Януари 1967 година в гр. Добрич, България, в семейството на Мими и Никола Богданови; oмъжена за д-р Василис Фламбурарис; завършила висше образование; член на Съюза на българските писатели; има наситен тъмнокафяв цвят на очите; дебеличка до ново нареждане; поносимо разсеяна; ужасяващо бавна, но точна и вярна.

И точно днес - 17.07, фейсбук ми подсказа, че се навършват 10 години от нашето познанство!

Прегръщам те, прекрасна Веси! 




Коментари

translate

Популярни публикации от този блог

Философия на композицията

"Там кулите на Каркоса се издигаха..." [Из "Кралят в жълто" на Робърт У. Чеймбърс]

ТАЙНАТА САМОЛИЧНОСТ НА ЙЕХОВА